تصویر ضد یخ و زمان تعویض آن

ضد یخ چیست؟

هر خودرویی به دلیل سوزاندن سوخت انرژی بالایی تولید می کند که تقریبا یک سوم(1/3) از آن را صرف حرکت و دو سوم (2/3) دیگر را به گرما تبدیل می نماید.

بیش از نیمی از این گرمای تولید شده در موتور خودرو می ماند که اگر خنک نشود سبب داغ شدن بیش از حد و صدمه دیدن قطعات و لوازم خودرو می گردد. در اینجا وجود مایع خنک کننده بسیار حائز اهمیت است. مایع خنک کننده گرمای موتور را گرفته و برای آن که خود نیز خنک شود به رادیاتور انتقال میابد. بعد از آن چون ماشین در حال حرکت است هوا بین محفظه های رادیاتور پیچیده و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند. این مایع خنک کننده ترکیبی از ضد یخ و آب مقطر است.

ضد یخ ترکیبی از آب مقطر و نوعی الکل می باشد که در ادامه به کاربرد و کارایی های آن خواهیم پرداخت.

 

کاربرد و کارایی ضد یخ

همانطور که می دانید نقطه ی جوش آب در دمایی حدودا 100 درجه سانتی گراد و همینطور نقطه انجماد آن در دمایی حدودا 0 درجه سانتی گراد است. در صورتی که مایع خنک کننده درون خودرو در هوای تابستانی و در حین کار به دمایی بالاتر از 100درجه سانتی گراد و یا در هوای زمستانی و سرد به دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد برسد می تواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد نماید. به همین علت مواد شیمیایی بکار رفته در ضد یخ سبب می شود نقطه جوش و نقطه ذوب تغییر کند و از وارد شدن خسارت به موتور خودرو جلوگیری به عمل آید. طبق آزمایش های صورت گرفته استفاده از ضد یخ به مقدار 50درصد از حجم خنک کننده (آب) سبب می شود تا نقطه انجماد آن به دمایی حدودا 37- درجه سانتی گراد و نقطه جوش به دمایی حدودا 250درجه سانتی گراد برسد.

تصویر ماشین جوش آمده

 

مزایای استفاده از ضد یخ

در صورت استفاده  و تعویض مرتب و به موقع آن می توانید از مزایای آن بهرمند شوید.

  • جلوگیری از یخ زدگی آب در فصل زمستان و سرمای هوا
  • جلوگیری از به جوش آمدن آب در فصل تابستان و گرمای هوا
  • جلوگیری از پوسیدگی قسمت های لاستیکی و پلاستیکی در داخل موتور خودرو
  • جلوگیری از زنگ زدن قطعات فلزی درون موتور خودرو

 

انواع ضد یخ و تفاوت آن ها

بصورت کلی این محصول در بازار به دو شکل عرضه می شوند.

1- ضد یخ های پایه روغنی

2- ضد یخ های پایه الکلی

از مهمترین مزیت های ضد یخ های پایه الکلی طول عمر بسیار بالای آن ها می باشد. ضد یخ روغنی طول عمر کمتری داشته اما در مقابل مزیت ها و کارایی های بیشتری دارد.

 

روش استفاده از ضد یخ

بهترین روش استفاده از این محصول مخلوط کردن آن بصورت 50درصدی می باشد. 50 درصد از حجم رادیاتور را با محصول و 50درصد دیگر را با آب مقطر مخلوط نمایید.

 

چه زمانی باید ضد یخ را تعویض نماییم؟

بسته به نوع و کیفیت، زمان تعویض می تواند بین 1 الی 5 سال متغیر باشد. اگر دائما از خودرو در حال استفاده هستید 90.000 کیلومتر نیز می تواند معیار مناسبی برای تعویض آن باشد. در هر صورت برای اطمینان بیشتر می توانید با استفاده از نوارهای مخصوص میزان اسیدیته آن را بسنجید. راه حل ساده تری نیز برای این سنجش وجود دارد. مقداری از مایع درون رادیاتور را درون نایلون فریزر ریخته و در فریزر قرار دهید و چند ساعتی منتظر باشید. در صورتی که مایع یخ نزده باشد یعنی این محلول هنوز کارایی و اثربخشی خود را از دست نداده.

 

انتخاب ضد یخ مناسب برای هر خودرو

برای انتخاب ضد یخ مناسب با خودروی خود بهتر است که به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید. اگر هم دفترچه ای در اختیار ندارید (ماشین های کارکرده) می توانید از نمایندگی های معتبر آن خودرو سوال نمایید. عوامل متعددی در انتخاب شما موثر هستند از جمله جنس رادیاتور.

تصویر جنس رادیاتور